Steen Mikkelsen - Rejen & Skildpadden.
 
Luk Siden.   Luk siden

         Fuku-Bonsai deltager skabte et øko-miljø og udstillede det i Hawaii Volcanoes National Park.
nbsp;


Af David W. Fukumoto.

For flere år siden, startede Dean Gallagher i "Volcanoes National Park" som parkbetjent og han besøgte en gang imellem Fuku-Bonsai ( Fuku-Bonsai er certificeret til eksport af Bonsai's).
Vi diskuterede tit Red Hawaiian Anchialine Pond Rejer (Halocaridina rubra). I årene efter, når jeg mødte Dean, fortalte han mig om planer, med at oprette en udstilling til besøgende i centeret og jeg var selvfølgelig villig til at hjælpe på enhver mulig måde.

Den 3. juni 2011 fik jeg en mail fra Dean , at projektet nu var begyndt og anmodede om et " Volcano Landscape".  Vi lavede en aftalt, og jeg bad om selv at sætte det op.  Men vi havde begge en hektisk tidsplaner, og først den 15. juni fik vi en chance for at mødes i parken's besøgscenter, og senere i hans hjem.  
Jeg var glad, imponeret, taknemlig , for den meget store udfordring !
Det var klart, at det ikke skulle være en slam bunke, men at det skulle se ordentligt ud.  I modsætning til mine andre projekter, er en udstilling i en nationalpark, meget planlægnings krævende, formelle godkendelser på ethvert trin, og mange andre beslutninger, der allerede var foretaget, som satte begrænsninger for hvad jeg måtte foretage mig. 
I Dean Gallagher's hjem var jeg imponeret over Dean's opsætning, som omfattede et opdræt i fangenskab, det var mere funktionel end designet til fremvisning.  Udfordringen var at overføre dette til en større enhed på centeret og skabe et aquascape, der viser en undervands scene af et naturligt vandhul med Halucaridina Cubra.  

 Algerne i vandhullerne ændrer den sorte lava, så at det ligne koraller!  
Dette smukke fotografi var taget af Dr. Scott Santos som også havde bistået Fuku-Bonsai. Fotoet var blevet godkendt som baggrunden til øko-kulturen, så det var nødvendigt, at ændre min sorte lavaformation til at ligne en koral-lignende scene.  Jeg havde lidt over en uge til at planlægge og få mine opgaver udført, for at kunne holde deres tidsplan.


Afmontering af det original øko-system.

Den 25. juni kl.8:00 afmontering Dean sit eget udstyr og var færdig 2 timer senere med at få alle 183 rejer i nogle 20 liters transportbeholdere. Derudover samlede ham :

  • 1)   koral lignende klipper med algevækst.
  • 2 )  Interiør sten uden alger.
  • 3)   Andre beholdere med rent vand , der var blevet blandet med Dean oprindelige vand.


Opsætning i National Parken's center.

Udstilling skulle være i lobbyen lige inden for indgangen til bygningen med andre udstillinger.
De ni glascylindre som skulle bruges til rejerne, fik alle monteret et baggrundesbillede.  Bunden på glascylinderne var malet sorte for bedre at afspejle lava og klippe inde i beholderne.

Centeret ligger i 12oo meters højde, hvilket gør at der bliver koldt.  Dean's anlæg derhjemme havde en radiator til at opretholde temperaturer mellem 20° C og 24° C, og efter at have arbejdet intenst blev et varmelegeme monteret. Vandstanden skulle passe med fotografiet på bagsiden af glascylinderne. Ved starten af ​​installationen, blev baggrundsbilledet vedhæftet midlertidigt.  Det var en overraskelse at erfare, at vandhullerne i naturen havde en bakteriel skorpe, der var årsagen til at lavaen lignede et koralrev.  Alle mine aquascapes var med sort lava , og det var for sent at gøre noget ved problemet, så eneste løsning var kunstigt at skabe noget der lignede.

Situationen krævede omfattende ændringer af de sorte lava formation, som jeg allerede havde lavet, og det var der ikke tid nok til. Vores mål var at skabe en illusion om, at vandet steg op og ned, for at give beskueren et enestående nærbillede af en undersøisk scene.

Aquascaping i en cylinder med en diameter på 30 cm kræver en masse planlægning, for at skabe interessante variationer.  Cylindre har forstørrelsesglas effekt , og der var begrænset plads til at skabe de betingelser, der tilskynder rejerne at vise deres naturlige svømme vaner.  Jeg værdsatte, at Dean informeret mig, at mine valg skulle være baseret på min viden og færdigheder, og at jeg fik maksimal kreativ spillerum.  På dette grundlag begyndte jeg.

De forreste 7-8 cm fra venstre og til centrum, skabt jeg en "klippe scene". Ved at holde klipperne i sort lava, gav det en visuelle strøm af koral-lignende sten for med baggrundsbilledet at skabe den virkning, at der mod højre blev en illusion som af kanten på ​​et rev.

Inden for de 33cm forsøgte jeg at skabe et varieret undervandslandskab, for at indrage / komplimenterer baggrundsbilledet. Dean kontrollerede mig ofte, og sammen kom vi vand til de ønskede planlagte niveaur og justeret luft til et minimum. Vi kom rejerne i og de forsvandt straks i det nye aquascape. De havde været igennem en masse, og det var med en stor følelse af lettelse, da de senere langsomt begyndte at udforske deres nye hjem! 
Vand har tendens til at være en smule uklart lige efter en installation, men det forsvandt indenfor 24 timer. Det var en enestående oplevelse at lave en udstilling i besøgscenteret, der har mere end en million besøgende hvert år. Der var konstant overfyldt.

Dette var den første udstilling i centeret, der omfatte levende væsener.

 


Af David W. Fukumoto.


Lave billede som baggrund


sort linie


Lave billede som baggrund


sort linie


Lave billede som baggrund


sort linie


Lave billede som baggrund


sort linie


Webmaster@steenmikkelsen.dk